A kínai kommunisták is felfedezték ezt a plüssjátékot, és nálunk is beszerezhető!

Emlékszem, már az alsó tagozatos éveim alatt is észrevettem, mennyire gyorsan váltogatják a gyerekek a játéktrendeket. Egy-egy új hóbort néhány hónap alatt teljesen elavulttá válik, és a gyerekek máris az új szenzációt keresik. Úgy tűnik, a felnőttek esetében sem zajlik ez másképp, sőt, náluk még gyorsabb a váltás, és a legújabb őrület sokszor csak néhány hétig tart.
A több mint egy éve a köztudatba robbant Labubu plüssfigura márka számos izgalmas kérdést generál, különösen az influenszer-marketing hatásaira és a túlfogyasztás jelenségére vonatkozóan. Ez a jelenség nem csupán a plüssjátékok világában, hanem a modern fogyasztói társadalom egészében érezteti hatását.
A Pop Mart kínai vállalat neve már számos divatos játékkal összefonódott, de az eddigi tapasztalatok alapján talán még soha nem ért el ilyen hatalmas, globális népszerűséget: a vásárlók szó szerint versengenek a szőrös műanyag babákért.
A Pop Mart részvényei az év eleje óta lenyűgöző, háromszoros növekedést mutattak, ahogyan azt a Világgazdaság cikke is kiemeli. A Kínai Kommunista Párt hivatalos lapja, a Csjiusi, szintén dicsérte ezt a terméket, ami nem meglepő, hiszen a Pop Mart globális értékesítési tervei valóban sikeresek. Az amerikai és európai hírességek mellett a Labubu figurák már az átlagos vásárlókhoz is eljutottak, és Magyarországon is könnyedén beszerezhetők.
Sokunkat a '80-as években népszerű, japán moncsicsi babákra emlékeztethet ez az aranyos játék figura. Első látásra mondhatni semmi különös nincs benne, valójában egy szőrös csupa-műanyag baba gyártása is mindössze pár dollárba kerülhet a forgalmazónak. Azonban az ár, amiért a babák elkelnek, mégis döbbenetes.
A héten egy különleges aukción, Pekingben, egy gyerekméretű baba cserélt gazdát, méghozzá 150 ezer dollárért, ami körülbelül 52 millió forintnak felel meg. A baba magassága 131 centiméter, és a vételára igencsak figyelemfelkeltő.
A márka rendkívül ügyes marketingjéhez hozzátartozik az ilyen limitált kiadások és dizájner termékek árusítása (mondjuk Prada pólót hord a kis baba), és a szerencsejáték függőség sincs a hátrányukra. Ugyanis a terméket olyan zárt meglepetés vagy "zsákbamacska" zacskókban lehet beszerezni, ami miatt a vásárló nem tudhatja biztosan melyik figurát kapja meg, és csak remélheti, hogy olyan "szerencsés" lesz mint a videók százain megjelenő, sokszor fizetett TikTok felhasználók. Vajon ezzel az alkalommal enyém lesz-e az a bizonyos limitált kiadású figura?
Nem meglepő, hogy a Labubu részvényei az utóbbi időszakban szárnyalni kezdtek. A cég ügyes marketingstratégiájának köszönhetően nemcsak sokan vásárolták meg a termékeket, hanem sokan közülük egy-egy teljes kollekciót is bespájzoltak.
Ez a fajta trend-állítás nem csupán a túlfogyasztás kérdését vetíti előre, hanem néhány vásárló olyan szélsőséges reakcióit is kiváltotta, amelyek az utóbbi hónapok TikTok-videóin váltak láthatóvá, és meglepően hasonlítanak a függőség jeleire. Akadtak olyan felvételek is, ahol a vásárlók szó szerint egymásnak estek egy Labubu figura megszerzéséért. Ennek következtében nemrégiben az Egyesült Királyságban kénytelenek voltak felfüggeszteni e játékok forgalmazását.
A közösségi média világában gyakran felmerülő téma a folyamatosan változó, úgynevezett mikrotrendek és a túlfogyasztás problémája. Sok felhasználó hangot ad aggodalmának a platformokon, ám ez a vélemény a hatalmas fogyasztói tömeghez képest csupán csepp a tengerben. Jelenleg úgy tűnik, hogy az influenszerek által generált mikrotrendek népszerűsége nem csillapodik, és a jelenség továbbra is dominálja a digitális tájat.