"A mikrofonból póráz lett?" – ez a kérdés rávilágít a generációs törésvonalra, amely a digitális világ és a valós élet határvonalán húzódik. Míg az előző generációk a szavak erejét és a közvetlen kommunikáció fontosságát hangsúlyozták, a fiatalabbak egyre
Azahriah botrányt kavart kijelentése nem csillapította a politikai hullámverést a hazai zeneiparban. A nyilatkozat nyomán több idősebb zenész rendreutasította a fiatal kollégát, mire Fekete-Győr András a zenészek korábbi rendszerellenességével állította szembe a hatalom védelmét.
Azahriah kijelentése, amelyben "véglényeknek" titulálta a Fidesz-KDNP szavazóit, komoly hullámokat vert a hazai zeneiparban. Bár a fiatal énekes később bocsánatot kért és megbánta szavait, a reakciók nem maradtak el. Több neves, tapasztalt zenész, például Pataky Attila és Nagy Feró is kifejtette véleményét, de ahelyett, hogy megpróbálták volna megérteni Azahriah álláspontját, inkább kritikával illették őt. Az események rávilágítanak arra, hogy a politikai diskurzus mennyire befolyásolja a zenei közéletet és a generációs feszültségeket.
Fekete-Győr András politikus reagált Pataky butuskázó megjegyzésére és Nagy Feró lekicsinylő kritikájára, miszerint "nincs sok esze". Facebook-bejegyzésében világosan generációs szakadékként értelmezte a történteket. Posztjában a következőképpen fogalmazott:
Tényleg nem ismeritek fel a régi éneteket Azahriah lázadó, karcos őszinteségében? Annyira eltávolodtatok a fiatalabb énjüktől, hogy a mai fiatalok lázadásában csupán tiszteletlenséget láttok? Nem halljátok meg a szabadságvágy kiáltását?
A bejegyzés rámutat: azok a zenészek, akik egykor a Kádár-korban a fiatalok hangjaként szólaltak meg, ma a hatalom oldalán foglalnak állást, és inkább támadják, mintsem megértsék az új generáció indulatait. A poszt kérdései -
"Mikor vált a mikrofon pórázzá?"
és "megér-e ennyit egy kis állami díj?" - sokakban visszhangot kelthettek.
A Kormorán zenekar esete remekül illusztrálja, miként vált a zene a politikai diskurzus szerves részévé. Koltay Gergely, a zenekar frontembere, egy hivatalos nyilatkozatban határolódott el a Tisza Párt egyik TikTok-videójától, amelyben az "Isten ujja megérintett" című daluk hallható. A zenekar álláspontja szerint a számot "sunyi, alattomos módon" használták fel, és hangsúlyozták, hogy elkötelezetten támogatják a nemzeti kormány elveit, programját és irányvonalát.
A szerzői jogok működése nem egészen olyan, ahogy sokan gondolják. Az Artisjus korábbi hivatalos állásfoglalása alapján politikai rendezvényeken a dalok jogdíj ellenében szabadon felhasználhatók, így az alkotók előzetes engedélyére nincs szükség. Ha viszont az előadó úgy érzi, hogy a dalát egy párt kampánycélokra használta fel, ez már nem csupán jogi, hanem inkább morális dilemmát vet fel.
Közben a fiatalabb előadók és közönségük körében egyre inkább teret nyernek az aktuálpolitikai megnyilvánulások. Azahriah és Beton.Hofi koncertjein például gyakran hallani a "Mocskos Fidesz!" skandálást, ami jól tükrözi a generációs attitűdváltozást. Míg a 80-as évek zeneszerzői a rendszer ellen küzdve váltak híressé, addig napjaink sok előadója már a fennálló rendet védi. Eközben a fiatalok most kezdik felfedezni a lázadás hangját, és saját politikai állásfoglalásaikat formálják.