Ahhoz, hogy valaki igazán magabiztosan beszéljen egy nyelvet, elengedhetetlen, hogy rendszeresen hallgassa a saját hangját.

Magyarországon sajnálatos módon meglehetősen alacsony az olyanok száma, akik legalább két idegen nyelvet sajátítanak el. Egy angoltanár véleménye szerint számos területen lenne lehetőség a nyelvoktatás hatékonyabbá tételére.

Az Eurostat friss adatai szerint a magyar diákok idegennyelv-tudása jelentősen elmarad az uniós átlagtól. A 11-15 éves korosztály mindössze 6,1%-a tanul legalább két idegen nyelvet, míg a középiskolásoknak csak 6,9%-a. Összehasonlításképp: Finnországban ez az arány 97%, Romániában 90,6%, Csehországban 87,6%, Lengyelországban 75,3%. Magyarország így az uniós sereghajtók közé tartozik.

A Kecsup, kecskeméti hírportál Sutus Nikolett, angoltanár véleményét kérdezte a témával kapcsolatban. Sutus szerint a problémák egyik fő forrása a csoportok sokszínűsége. „Az átlagos angol órán háromféle diák találkozik: van, akinek a tananyag tempója ideális, van, aki unatkozik, és van, akinek túl gyors, így több ismétlésre lenne szüksége” – részletezi a helyzetet. A pedagógushiány miatt gyakran szinte lehetetlen, hogy mindenki igénye szerint haladjunk az anyaggal.

A szakértő hangsúlyozza, hogy az iskolai nyelvoktatás jellemzően a passzív nyelvi készségek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt.

Sok diák úgy érzi, hogy mindent ért, de nem tudja magát kifejezni"

- mondja Sutus Nikolett. Az írás és a beszéd háttérbe szorulása miatt a nyelvhasználat gyakorlati aspektusa gyenge marad.

A diákok sok esetben nem érzékelik a nyelvhasználat azonnali jelentőségét.

Az angoltanárok gyakran hangsúlyozzák, hogy a diákok számára korlátozottak a gyakorlási lehetőségek. "Egy eleve szorongó, önbizalomhiányos gyermek, ha kritikát vagy megalázást kap a hibái miatt, az hosszú távon komoly érzelmi sebeket okozhat" - figyelmeztet a tanár. A türelem és a pozitív tapasztalatok elengedhetetlenek a sikeres nyelvtanulás folyamatában.

Sutus Nikolett véleménye szerint a nyelvtanulás sosem túl korai, amennyiben az a gyermek kíváncsiságát táplálja. "A filmek, könyvek, sorozatok, zenék és podcastek rendkívüli támogatást nyújthatnak. Így a nyelvtanulás nem kényszerű feladatként, hanem egy természetes felfedezésként jelenik meg" – hangsúlyozza. A kritikus időszak körülbelül 6-7 éves korra tehető, amikor az agy különösen érzékeny az anyanyelvi szintű kiejtésre és nyelvtanra.

Related posts