Az egyenes szakasz közepén lelassuló járművek: néhány napon belül kiderülhet, mennyire fogunk örömünket lelni a 2026-os Forma-1-es szezonban.

Fontos döntés előtt állnak a Forma-1 motorgyártói, mivel továbbra is fennáll a félelem, hogy a 2026-os szabályok nem megfelelő értelmezése következtében az autók nem lesznek képesek maximális sebességgel haladni a hosszabb egyenesekben. Az aggodalmak továbbra is élénken foglalkoztatják a szakmát, és a közelgő szavazás kulcsfontosságú lépés lehet a jövőbeli teljesítmény szempontjából.

A belső égésű motorok és az elektromos hajtások arányának módosítása érdekében tett erőfeszítések nem újkeletűek; korábban már írtunk róla. A jelenlegi szabályozás értelmében az újonnan bevezetett motorok teljesítményének 55%-át a hagyományos motorok, míg 45%-át az elektromos megoldások teszik ki. Azonban már tavaly is felmerültek aggodalmak, hogy ez a célkitűzés túl ambiciózusnak bizonyulhat.

A feltételezések szerint ilyen arány mellett az autók nem fognak tudni annyi elektromos töltöttséget visszanyerni a fékezési energiából, hogy a naptár hosszabb egyeneseiben, például Monzában és Bakuban az végig használható legyen, s esetenként bizarr és veszélyes helyzeteket teremthet az autók között emiatt kialakuló jelentős sebességkülönbség. Az autósport csúcssorozatának - és a hibrid hajtás promóciójának - pedig egyáltalán nem mutatna jól, ha az autók az egyenesben sem tudnának padlógázzal haladni.

A The Race beszámolója szerint az FIA már jóváhagyott néhány módosítást, amelyek célja, hogy megelőzzék az olyan helyzeteket, amelyek a versenyek során problémát okozhatnak. Az eredeti tervekhez képest most előírták, hogy az autóknak fokozatosan kell felhasználniuk az elektromos rásegítést, nem szabad azt egyszerre maximálisan kiaknázni a kigyorsítások során – ami a köridők szempontjából a legideálisabb megoldás lenne, még a célegyenes végén történő lassítással együtt is. Ez azonban újabb kérdéseket vetett fel, mivel ez a szabályozás jelentős mértékben csökkentheti az autók gyorsulását.

A következő évben öt prominens motorgyártó – a Mercedes, a Ferrari, a Honda, az Audi és a Red Bull Powertrains – között zajló diskurzus során felmerült, hogy a jövőbeli hajtásláncok tervezésekor érdemes lenne csökkenteni az elektromos hajtás tömegét, hogy elkerüljék a potenciális problémákat. A 2026-os modellek esetében a gyártók a korábban tervezett egyenlő eloszlás helyett egy 64:36-os arányt céloznak, amely a belső égésű motorok előnyét hangsúlyozza. E cél elérése érdekében javasolják, hogy az akkumulátorok teljesítményét 350 kW-ról 200 kW-ra mérsékeljék, ám ez az intézkedés kizárólag a versenyekre vonatkozna; az időmérők során az eredeti arányok maradnának érvényben. Érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi szezonban alkalmazott hajtásláncok aránya még mindig 85:15, a belső égésű motor javára.

"Látni sem szeretném" - Hamilton véleménye szerint a profi sportolók elutasítják az F1 legújabb innovációját.

Az F1 Bizottság jövő heti ülésének fő témája lesz a motorszabály ilyen irányban történő megváltoztatása, ám az öt gyártóból négynek is meg kell szavaznia azt, hogy érvénybe lépjen.

Az első alkalommal saját hajtásláncot fejlesztő Red Bull nevében határozottan a változtatás mellett áll ki Christian Horner.

"Határozottan szeretnénk elkerülni, hogy a versenyzőknek a legnagyobb sebességnél le kelljen venniük a lábukat a gázpedálról az egyenes szakasz közepén. Ez nemcsak őket frusztrálná, hanem a versenyzés izgalmát is csökkentené. Az FIA rendelkezik minden szükséges információval, és nyilvánvaló, hogy ha a jövő év elejéig várunk, akkor már túl késő lesz cselekedni. Még mindig van nyolc hónapunk arra, hogy megoldjuk a felmerülő problémákat. Az FIA egyértelműen talált valamit, ami aggodalmat keltett a köreikben, de van még elegendő időnk, hogy megfelelően kezeljük a helyzetet" - fogalmazott óvatosan a Red Bull csapatfőnöke, miközben a vészharangokat kongatta.

A Mercedes továbbra is határozott álláspontot képvisel, és a pletykák szerint ennek az az oka, hogy hasonlóan a 2014-es helyzethez, most is ők tűnnek a legerősebbnek az új motorformula fejlesztésében. Nem áll szándékukban lemondani erről a versenyelőnyről. Wolff megjegyezte, hogy ha a téli tesztek során kiderülne, hogy valóban problémák merülnek fel, akkor még mindig lenne lehetőségük cselekedni, de jelenleg ezeket a félelmeket nem találja indokoltnak.

"Szerintem tartanunk kellene magunkat a motorokkal kapcsolatos legutóbbi találkozó eredményéhez, és várjuk ki, hogyan alakulnak a dolgok jövőre ahelyett, hogy most megpróbálnánk megjósolni. A motorgyártók múlt pénteken Bahreinben egyértelműen kimondták, hogy várjunk, és 12 hónap múlva majd meglátjuk, kell-e tennünk valamit. Ha bármi probléma adódna, nagyon gyorsan tudnánk reagálni. De már megint a játszadozás megy találgatások és vélemények lobogtatásával, hiszen semmilyen adat nem támasztja alá ezeket az aggodalmakat. Valakinek egyszerűen más a véleménye. Már megint" - utalt utolsó megjegyzésével alighanem Hornerre, akivel számos fronton szembehelyezkedtek már egymással az elmúlt évtized során.

Related posts