Csehország egyik autópályáján lehetőség nyílik arra, hogy a járművek akár 150 km/órás sebességgel száguldanak, de ezt csak kedvező időjárási körülmények között engedélyezik.
Titkos esküvő: Ember Márk feleségül vette a nagy szerelmét, a ceremónia pedig szerb nyelven zajlott.
Ez lesz az első olyan kezdeményezés az Európai Unió területén, amely hivatalosan lehetővé teszi, hogy az autósok az autópályákon a megszokott 130 km/óra helyett gyorsabb sebességgel haladhassanak. Bár Németországban már léteznek "no limit" szakaszok, ezek már az EU megalakulása előtt is jelen voltak. A projekt keretében egy körülbelül 50 kilométeres útszakaszon valósul meg a kísérlet.
A gyorsabb haladás nem mindig lehetséges. Összesen 42 új, elektronikus sebességkorlátozó táblát helyeznek üzembe, amelyek a forgalmi és időjárási viszonyok figyelembevételével automatikusan módosítják a megengedett sebességet.
A projekt költsége körülbelül 2,2 millió euró volt, amely a digitális táblák és a központi forgalomirányító rendszerhez kapcsolódó érzékelők telepítését fedezte. A cél kettős: egyrészt optimalizálni a forgalmat a legmodernebb autópályákon, másrészt adatokat gyűjteni arról, hogyan viselkednek a sofőrök nagyobb sebességnél. Amennyiben sikeres lesz a teszt, a következő szakaszok a D1-es autópálya Ostrava felé vezető része, valamint a D11-es Hradec Králové közelében lehetnek.
A módosított jogszabály 2023-ban új távlatokat nyitott a cseh autópályák sebességkorlátozásának kezelésében, amelyre 1997 óta nem volt példa. Az Infrastructure szerint ez a változás lehetőséget teremt a sebességhatárok rugalmasabb alkalmazására.
Nyilvánvaló, hogy ha gyorsabban haladunk, az utazási időnk csökkenni fog - különösen a hosszabb távok esetében érdemes ezzel számolni. Viszont egy 200 km-es távon a 10-15 perces nyereség nem tűnik túl meggyőző érvecskének. Egy kávészünet és már el is tűnt az előny.
bár a modern autók fejlett technológiákkal és biztonsági rendszerekkel vannak felszerelve, a nagyobb sebesség mindig kockázatosabbá teszi a közlekedést. A tervezők valóban figyelembe veszik a gyorsabb tempókat, és igyekeznek a legújabb innovációkat integrálni, hogy a járművek a lehető legjobban védjék utasaikat. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a balesetek következményei drámaian súlyosbodhatnak, ha a sebesség határain túllépünk. A fizika törvényei azt diktálják, hogy a nagyobb sebesség nagyobb impulzussal jár, ami a balesetek során a sérülések mértékét is drasztikusan megnöveli. Ezért fontos, hogy mindig tudatosan és felelősségteljesen vezessünk, függetlenül attól, mennyire biztonságosnak tűnik a járművünk.
Kíváncsiak voltunk Zsurzs Jenő, a Drivingcamp vezetési technikai trénerének és Knezsik Istvánnak, az Autós Nagykoalíció elnökének véleményére arról, vajon Magyarországon indokolt lenne-e egy ilyen jellegű szabálymódosítás bevezetése.
A szakember véleménye az, hogy bizonyos autópálya-szakaszokon, például az M1-esen, nem indokolt a sebességhatár emelése. Szerinte ez nemcsak értelmetlen lenne, hanem feszültséget is okozna a közlekedésben. A nagyobb sebesség természetesen növeli a kockázatokat, és sok sofőrnek nehézséget okozhat a mentális átállás a gyorsabb tempóra, pedig ez elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Rámutatott, hogy ha itthon emelnék a megengedett sebességhatárt 150 km/órára, az nem kötelezné a sofőröket arra, hogy ezt a sebességet tartsák, csupán azt jelentené, hogy jogilag megengedett lenne ennyivel haladni.
"Nagyobb sebességnél megnő a féktáv, nagyobb követési távolságot kell tartani - ezek mind olyan tényezők, amelyeket felnőttként kell kezelnünk. Sajnos tapasztalatból mondom, hogy sokan még azt sem tudják, hogyan kell rendesen beállítani a vezetőülést, úgy ülnek benne, mint otthon a fotelban, ráadásul leginkább csak egy kézzel fogják a kormányt. Nagyobb tempónál a reakcióidő egy nagyon fontos tényező - de ha már az alapokkal nem vagyunk tisztába, akkor sokat/sokakat kockáztatunk" - figyelmeztetett a szakember.