Dunaferr: elérkezett az elvi megállapodás a jövőbeli üzemeltetésről - Világgazdaság
Megszületett az elvi megállapodás a dunaföldvári vasmű további működéséről egy svájci-szlovák cégpáros, a Duferco és a Minerfin részvételével. A Világgazdaság már korábban is beszámolt róluk. A következő lépés most az, hogy a Duferco és a Minerfin egyeztessenek a Dunaferrből kiszervezett, de már felszámolás alatt álló cégek felszámolóival a létesítmények bérlésének ügyében.
A Világgazdaság információi szerint csütörtökön megszülethetett a megállapodás a felszámolás alatt lévő Dunaferr további üzemeltetéséről a nemzetgazdasági tárca és a Duferco és a Minerfin alkotta konzorcium között.
Megmenekül a Dunaferr dolgozóinak munkahelye
Fontos kiemelni, hogy a megállapodás jelenleg csupán elvi jellegű, mivel a szaktárca nem közvetlenül illetékes az ügyben. Ugyanakkor a megállapodás jelentősége nem elhanyagolható. Az egyezség létrejötte annak a következménye, hogy a cégpáros egy megbízható és átgondolt üzleti tervet prezentált. Végső soron azonban a döntést a Dunaferr eszközeiért felelős, szintén felszámolás alatt álló Dunarolling és Duna Furnace társaságok felszámolója fogja meghozni.
A Dunarolling a Dunaferr 2023 októberi eladására készül, melynek során a hengerművet átszervezték, míg a Duna Furnace-ba az olvadt fém előállításáért felelős kohókat helyezték át. Az új tulajdonos, az indiai eredetű Liberty Steel, sajnos nem tudta teljesíteni a vállalt kötelezettségeit. A bér- és állásidő-fizetések egy részét az állam vette át, ezzel is segítve a helyzetet. Ennek következtében több ezer munkavállaló munkahelye került komoly veszélybe.
Záhony készülődhet, de kokszra is szükség lesz
A felszámolókat a Világgazdaság egyelőre nem érte el, mindazonáltal várható, hogy
ha úgy látják, hogy a termelés újraindításával a pénzükhöz jutnak a Dunarolling és a Duna Furnace hitelezői.
A termelés alapanyaga, a vasérc tegnapi cikkünk szerint két ukrajnai bányából érkezne, ezek a jelenleg is ukrán ellenőrzés alatt lévő Poltava és a Krivih Rog térségben működnek. E bányák a Minerfin tulajdonában állnak. Havi 80-100 ezer tonnás tételről lenne szó. A vasérc vasúton érkezne, ahogyan korábban is, Záhonyon át. Ez azt is jelenti, hogy lassan készülődhet a záhonyi átrakó a régi-új feladatra a vasúti árufuvarozóval együtt.
A hírek alapján az ukrán vasúthálózat viszonylag épen megúszta a háborús eseményeket, így a szállítási folyamatok szempontjából nem áll fenn komoly kockázat. A dunaújvárosi acélgyártás pénzügyi hátterét és a termékek értékesítését a Duferco vállalat biztosítja, ami stabil alapot nyújt a működéshez.