Egy forradalmi algoritmus révén egy lebénult férfi mostantól az agyának segítségével irányíthat egy drónt.
A kurzor irányításától kezdve a sakkozáson át egészen a szövegfelismerésig, az agyba ültethető chipek már számos területen forradalmasították a technológiát. Bár ezek az újítások jelentős fejlődést jelentenek, a Michigani Egyetem kutatói úgy vélik, hogy az igazán magával ragadó élmény még mindig hiányzik. Legfrissebb tanulmányukban bemutatnak egy innovatív algoritmust, amely a Blackrock Neurotech implantátumával kombinálva lehetővé teszi, hogy egy drónt pusztán gondolatokkal irányítsunk. Ez a megoldás sokkal intenzívebb és immerszívebb tapasztalatot nyújt, mint csupán egy kurzor mozgatása, így új dimenziót nyit a neuronális interfészek világában.
A tanulmány bevezetője rámutat arra, hogy az Egyesült Államokban körülbelül ötmillió ember szenved súlyos mozgásszervi károsodásokkal. Ebből a csoportból sokan, akik erre képesek, a videójátékokhoz fordulnak, hogy kikapcsolódjanak, sportoljanak, vagy szociális élményeket szerezzenek. A legújabb találmány révén azonban a videójátékok élménye mostantól azok számára is elérhetővé válik, akik teljesen lebénultak. Ez a fejlesztés nem csupán a szórakozás terén hoz új lehetőségeket, hanem a technológiai innovációk szempontjából is jelentőséggel bír: az új algoritmus segítségével gyorsabban végezhetők el bonyolult feladatok, mint a korábbi módszerekkel.
A kísérlet során egy gerincsérülés következtében mind a négy végtagjára megbénult beteg képes volt irányítani egy virtuális drónt, mindössze négy ujjmozdulattal vagy csupán a mozdulat gondolatával. Az agyába beültetett implantátum, amely korábban a mozgásért felelős területen került elhelyezésre, új, innovatív algoritmus segítségével működött. Ez az algoritmus a 192 elektródából származó jelek dekódolásával tudta megállapítani, hogy a páciens merre szeretné mozgatni a drónt a virtuális akadálypályán.
Az irányítás során a páciens, akinek a nevét titokban tartották, a mutató- és középső ujjára összpontosított, attól függően, hogy erősebb vagy gyengébb jeladást kívánt létrehozni. Emellett a gyűrűs- és kisujj mozgásának gondolata újabb funkciókat aktivált, míg a hüvelykujj segítségével további két manővert hajthatott végre. Miután némi gyakorlást végzett, hihetetlen ügyességgel irányította a drónt a karikákból kialakított pályán, igazi mesterré válva a légi navigációban.
Matthew Willsey, a tanulmány vezető szerzője szerint a virtuális helyett használhattak volna igazi drónt is, de az egyszerűség és a biztonság kedvéért inkább a szimuláció mellett döntöttek. Magát a tesztet a kutatók és a drón irányítója közösen találták ki: a tesztalany mindig is szeretett volna repülni, ezért különösen élvezte a drónozást.