A Jaguar Land Rover felfüggeszti az amerikai exportját.

A Jaguar Land Rover (JLR) brit autóipari vállalat leállítja az Egyesült Államokba irányuló exportját, reagálva az amerikai vámemelésekre.
A Tata Motors, amely az indiai ipari konglomerátum része, a napokban Londonban nyilvánosságra hozott rövid nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok kulcsfontosságú piacot jelent a Jaguar Land Rover (JLR) prémium márkái számára. A cég képviselője elmondta, hogy jelenleg az új kereskedelmi feltételekhez való alkalmazkodáson dolgoznak üzleti partnereikkel, és ennek keretében rövid távú intézkedéseket hoznak. E lépések között szerepel, hogy áprilistól felfüggesztik az amerikai piacra irányuló szállításokat.
A Jaguar Land Rover szombati bejelentése előtt Donald Trump amerikai elnök a héten közzétette új "viszonossági importvámokra" vonatkozó rendeletét, amelynek egyik központi eleme a járműimportra kivetett 25%-os különadó. A rendelet értelmében az Egyesült Államok különböző szektorokra eltérő vámrendszert alakít ki: míg az autóiparon kívüli termékek esetében az alapvám 10%, addig az Európai Unióból érkező autóipari termékekre 20%-os, a kínai import esetében pedig 34%-os vámot alkalmaznak, ami a korábban érvényes vámokkal együtt akár 54%-ra is nőhet. Az Egyesült Királyságból származó nem autóipari termékek 10%-os amerikai vámot vonnak maguk után. Londoni pénzügyi szakértők figyelmeztetnek, hogy az amerikai vámok jelentős hatással lehetnek a brit autóiparra, amely évente körülbelül 110 ezer járművet exportál az Egyesült Államok piacára.
Az Institute for Public Policy Research (IPPR), egy neves londoni gazdaságpolitikai kutatóintézet, legújabb, modellezésen alapuló elemzése szerint, ha az Egyesült Államok kormánya huzamosabb ideig fenntartja a 25%-os vámot az importált személyautókra, az súlyosan érintheti a brit járműipart. A kutatás megállapítása szerint ez a lépés akár 25 ezer munkahely megszűnéséhez is vezethet, mivel az Egyesült Királyságban előállított autók 12,5%-át az amerikai piacon értékesítik.
Az IPPR rámutatott, hogy a brit autóipari óriások között a Jaguar Land Rover a legnagyobb járműexportőr az Egyesült Államok irányába. Ennek következtében a vállalat különösen érzékeny az amerikai vámok változásaira. Emellett a BMW által üzemeltetett Mini gyár Oxfordban szintén nagymértékben támaszkodik az amerikai piacra, ami tovább növeli a brit autóipar kitettségét.
Az IPPR legfrissebb adatai alapján az Egyesült Királyság autó- és részegységgyártási szektorában jelenleg 2811 vállalat működik. Ezek a cégek mintegy 133 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, és tavaly összesen 70,3 milliárd font (kb. 33 750 milliárd forint) éves bevételt könyvelhettek el. Az elemzés emeli ki, hogy a járműipar az Egyesült Királyság legnagyobb áruexportáló ágazataként 2024 folyamán a teljes brit árukivitel 13,9 százalékát biztosította.
Donald Trump vámháborújára a globális autóipar fokozatosan válaszolt, és a Ferrari már bejelentette, hogy 10%-os áremelést hajtanak végre.
Donald Trump ritkán látott egységbe kovácsolta a világgazdaság szereplőit, de ami jön, mindenkinek fájni fogENSZ-főtitkár: egy kereskedelmi háborúnak nincsenek nyerteseiMáris hatnak Donald Trump büntetővámjai, a Ferrari 10 százalékkal emeli az autói árát