Új időszak köszöntött be a munkahelyeken: a munkavállalók és vezetők egyaránt a túlélésért küzdenek - HR Portál

A munkahelyi kapcsolatok globálisan átalakulófélben vannak: a kölcsönös bizalom fokozatosan csökken, és a korábban megszokott stabilitás, valamint a hosszú távú elköteleződés helyett egyre inkább a rövid távú érdekek dominálnak. Ezt a jelenséget alaposan körüljárta a Business Insider.

Az utóbbi hónapokban az Egyesült Államok egyik legjelentősebb és legrégebbi távközlési cége, az AT&T vezérigazgatója, John Stankey váratlanul nyílt szívvel osztotta meg gondolatait a munkatársaival. A több mint 2500 szót tartalmazó körlevélben egy bizonyos mondat különösen sok reakciót generált:

Lehet, hogy néhányan úgy kezdték nálunk a pályafutásukat, hogy egy hűségre épülő 'munkaszerződésre' számítottak. Tudatosan eltávolodtunk ettől.

Nem meglepetés, hogy a vállalatok hajlandósága a munkavállalóik iránti lojalitásra egyre inkább csökken, ám az valóban szokatlan, amikor egy nagyvállalat vezetője ennyire őszintén, mindenféle mellébeszélés nélkül kifejezi ezt a véleményét.

A Business Insider cikke nyomán számos olvasói vélemény érkezett, amelyek egyértelműen azt tükrözték, hogy a munkahelyi lojalitás fokozatosan eltűnik a hétköznapokból.

Egy nyugdíjas autóipari vezető például így fogalmazott:

A vállalatok gyakran próbálják azt a látszatot kelteni, hogy a munkahely egy támogató közösség, egyfajta család. Ám amikor a teljesítmény csökken, azonnal hátat fordítanak, mintha csak egy halat dobnának vissza a vízbe.

Kiemelte: az alkalmazottak sincsenek sokkal jobb helyzetben, hiszen mindannyian a következő előrelépésre törekednek, még ha ez a kollégáik kárára is történik.

A Gallup legfrissebb kutatása szerint az Egyesült Államokban tavaly a munkavállalók csupán 31%-a tapasztalta az elkötelezettség érzését munkahelyén. Ez az arány az elmúlt évtized legmélyebb pontját jelzi.

A demoralizált munkavállalók teljesítménye jelentősen csökken, amit a vezetők gyakran kényszerült irodai visszarendelésekkel és elbocsátásokkal próbálnak orvosolni. E lépések azonban gyakran csak súlyosbítják a problémát, és mélyebb válságot idéznek elő a munkakörnyezetben.

A múlt század elején az AT&T az első cégek között volt, amely felismerte: a dolgozókkal való törődés erősítheti a céges kötődést: 1913-tól rokkantsági ellátást, nyugdíjat, vállalati orvosi ellátást kínált, a telefonközpontosoknak pedig pihenőotthonokat is fenntartott.

A következő évtizedek során számos jelentős vállalat is adaptálta ezt a megközelítést: a hosszú távú foglalkoztatás, a nyugdíjprogramok, az előrelépési lehetőségek biztosítása és a stabil munkahelyi közösségek kialakítása váltak a munkáltatói gyakorlat szerves részévé.

Ez a modell az 1980-as évektől kezdődően fokozatosan szétesett. A globalizáció és a részvényesi érdekek rövid távú prioritása miatt a vállalatok a munkavállalókat "cserélhető erőforrásokként" kezdték kezelni. A leépítések mindennapivá váltak, ami hozzájárult a munkavállalói lojalitás csökkenéséhez.

A riport során Steve, az AT&T-nél több mint két évtizedet eltöltött tapasztalt munkavállaló osztja meg történetét. A munkakörülmények folyamatos romlása, mint a biztosítási díjak növekedése és a nyugdíjjuttatások csökkentése ellenére, ő kitartott a cég mellett. Amikor azonban beteg családtagjára hivatkozva nem tudott élni az áthelyezési lehetőséggel, a vállalat nem volt hajlandó kompromisszumot kötni.

Hetente 50-60 órát dolgoztam, és azt gondoltam, hogy ha valaha szükségem lenne a támogatásukra, ők is ott lesznek mellettem. Sajnos azonban ez nem így alakult.

"Add hozzá a saját stílusodat a szöveghez!" - javasolta Steve, aki végül úgy döntött, hogy elhagyja a céget.

Habár a legtöbb jelentés a csalódásról számolt be, néhány biztató példa is felbukkant.

A filozófus Josiah Royce már 1908-ban úgy fogalmazott: a lojalitás nem feltétlenül életre szóló hűség, hanem "hűség egy magasabb rendű, közös cél iránt". Ez lehet rövid távú is, a lényeg, hogy valós legyen.

A zLinq nevű amerikai cég például a transzparenciára épít: vezetője, Tatiana Finkelsteyn még a leépítések lehetőségét is fél évvel előre közli az érintettekkel, és sok egykori kollégával a távozás után is kapcsolatban marad. Ennek eredményeként a vállalat 94%-os megtartási arányt és kiemelkedő dolgozói elköteleződést ért el.

A Business Insider elemzése rámutat arra, hogy a munkahelyi lojalitás nem csupán a "munka egész életre" ígéretén alapul. Sokkal inkább az őszinte, kölcsönös tisztelet és a fejlődési lehetőségek teremtése áll a középpontban. A munkavállalók elköteleződése a munkahely iránt inkább a bizalomra és a fejlődésre épül, mintsem egy merev ígéretre.

Steve, aki nemrégiben elhagyta az AT&T-t, új munkahelyén újra fellelkesült. Itt a vezetők nyíltan vállalják a felelősséget a hibáikért, és valóban értékelik a munkatársak hozzájárulását.

Ez az egész csak akkor válhat valóra, ha a vállalatok is lépéseket tesznek ennek érdekében – végső soron ők maguk mondtak le a régi lojalitási szerződésekről.

Related posts