A magyar munkavállalók számára fontos, hogy olyan munkahelyet találjanak, ahol versenyképes jövedelmet kapnak, emellett értékes és élvezetes feladatokat végezhetnek, valamint támogató, barátságos kollégák között dolgozhatnak.
A fizetés, a munka "szerethetősége", valamint az emberi kapcsolatok határozzák meg leginkább, hogy jól érezzük-e magunkat egy munkahelyen - ez is kiderül a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből, amelyben arra voltak kíváncsiak, a helyükön érzik-e magukat a magyar munkavállalók. A kutatás arra is rávilágított: más-más társadalmi csoportok körében jelentősen különböznek a preferenciák, hogy mitől értékelnek jónak egy munkahelyet. A pénzintézet szerint éppen ezért fontos, hogy minél többen tegyék fel maguknak a kérdést, valóban a számukra legmegfelelőbb munkahelyen dolgoznak-e jelenleg.
A munkahelyi teendők iránti lelkesedés egyedi összetevők összjátékának eredménye, és alapvetően az határozza meg, hogy az egyén mennyire érzi munkája értékteremtő jellegét. Ahhoz, hogy feltérképezzük, mi tesz egy munkahelyet igazán vonzóvá, a kutatás során a résztvevőket arra kérték, hogy rangsorolják azokat a szempontokat, amelyek az elégedettség szempontjából a legfontosabbnak tűnnek számukra.
Nem meglepő, hogy a fizetés van a leginkább hatással arra, hogyan érzik magukat a munkahelyükön az emberek. A kutatásból kiderült az is, hogy a bér, a juttatások mértéke jobban meghatározza az alacsonyabb végzettségűek közérzetét, hiszen ha a bér nem biztosítja a nyugodt megélhetést, akkor az okot ad az elégedetlenségre is.
A dobogó legmagasabb fokáról csupán egy hajszálnyira lemaradva, a második helyre került az a tényező, hogy a munkavállaló élvezi-e azt, amit csinál. Érdekes megfigyelni, hogy a nemek közötti eltérések is megjelennek: míg a nőknél a fizetés és a munka szerethetősége egyaránt kiemelkedő jelentőséggel bír, a férfiak esetében a pénzügyi juttatások előtérbe kerülnek. Továbbá, ahogy az életkorunk előrehalad, egyre inkább vágyunk arra, hogy a munkánk ne csupán kötelezettség, hanem örömforrás is legyen.
A magyar munkavállalók szempontjából a harmadik és negyedik helyen végzett két tényező – a közvetlen kollégákkal és a vezetőkkel való kapcsolat – jóval kevésbé számít lényegesnek. Ezt követően a fontossági rangsorban a home office lehetősége, a munkaidő rugalmassága, valamint az ügyintézés terén elérhető szabadság következik, amely különösen a fiatalabb és képzettebb dolgozók számára bír nagyobb jelentőséggel. A listán a fejlődési és előrelépési lehetőségek is szerepelnek, de az utolsó előtti helyeken a munkakörnyezet megfelelősége és a pozitív visszajelzések, azaz a munkáért kapott elismerés áll. A legfontosabb tényezők sora pedig a vállalati kultúrával zárul, amely meghatározó hatással van a munkavállalók elégedettségére.
A kutatásból több más érdekesség is kirajzolódik. Ahogy idősödünk, úgy lesz egyre nagyobb jelentősége a korrekt, szakmailag és emberileg kompetens vezetőknek abban, hogy mennyire érzünk jónak egy munkahelyet. A nyitott, befogadó légkör 40 éves kor alatt igazán fontos, utána kevésbé. Kiderült, hogy a nők nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a befogadó környezetnek, a pozitív visszajelzéseknek és a közvetlen vezetővel való viszonynak. Érdekes eredmény, hogy a jól működő szervezetet (egyértelmű feladat- és felelősségi köröket) fontosabbnak tartják a városi munkahelyeken dolgozók, míg a kisebb településeken jobban értékelik az összetartó csapatot.
A fenti eredményekből is látszik, hogy bár vannak alapvető igények, de nem, életkor, képzettség és lakhely szerint is eltérő elvárásaink lehetnek egy-egy munkahellyel szemben, más és más feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy jól érezzük magunkat. Szeretnénk, ha minél több munkahelyen indulna közös gondolkodás ezekről a szempontokról. Ezért indítottuk el Helyemen vagyok! című kampányunkat.
A közösségi médiában már látható az a Litkai Gergely forgatókönyvéből készült videósorozat, melynek két főszereplőjét Rujder Vivien és Elek Ferenc színművészek alakítják. A humoros kisfilmekkel arra szeretnénk ösztönözni az embereket, hogy tegyék fel maguknak a kérdést, jó helyen vannak-e. Mi itt a CIB Banknál hiszünk abban, hogy egy munkahely lehet szerethető, és folyamatosan teszünk is ezért
- hangsúlyozza a kutatás eredményeit Tóth Györgyi, a CIB Bank HR-igazgatója.