III. Károly király egy különleges luxusterméket álmodott meg, amelyet kedvenc kastélyparkja ihletett. Az elegancia és a természet harmóniáját tükröző design nem csupán a királyi ízlés kifinomultságát, hanem a környezet szépségét is megjeleníti.

A brit monarchia és a már egy évszázada királyi beszállítói státusszal büszkélkedő Sanderson lakástextília és tapétagyártó manufaktúra egy különleges együttműködés keretében indított el egy exkluzív kollekciót. E gyűjtemény ihletforrásául a király és Kamilla királyné kedves otthona, a gloucestershire-i Highgrove kastély és annak gyönyörű kertjei szolgáltak. III. Károly nem csupán passzív megfigyelője volt a tervezési folyamatnak; aktívan részt vett a park kialakításában, és nagy figyelmet fordított arra, hogy a dizájncsapat által készített mintaterveket alaposan megvizsgálhassa, mielőtt személyesen jóváhagyta volna a kollekciót. A termékekből származó bevétel egy része a Királyi Alapítvány munkáját támogatja, amely a brit kézműves hagyományok megőrzésére és fenntartására összpontosít.

A 18. század végén épült Highgrove House nem csupán III. Károly kedvenc rezidenciájaként ismert, hanem mint a „A korona” című sorozat helyszíne is, ahol számos fiktív jelenet zajlik. A II. Erzsébet királynőt játszó Olivia Colman karaktere, egy alkalommal gyanúval veti fel, hogy fiának azért esett a választása erre a házra, hogy közelebb lehessen szeretőjéhez, Camilla Shandhez, aki ma már Kamilla királyné néven ismert. A trónörökös Károlyhoz kapcsolódó Cornwalli Hercegség 1980-ban vásárolta meg az épületet és a környező birtokot. Az új tulajdonos elkötelezett munkával újította meg az ingatlant, különös figyelmet fordítva a park kialakítására, amely korábban gyakorlatilag nem létezett. Az elhanyagolt legelőkből és elvadult területekből idővel egy ökológiailag fenntartható édenkertet varázsoltak, amely mára a környék egyik gyöngyszeme lett.

Most, negyvenöt évvel később a birtok lenyűgöző, állandóan változó műalkotásnak hat, amelyre évente mintegy 40 000 látogató kíváncsi. Az eredetileg is ott lévő tiszafa sort formára nyírták, ezek tövében kakukkfű nő, a házat pedig vadvirágos rétek ölelik körül.

Amikor Károly, a walesi herceg, 31 évesen megérkezett Highgrove-ba, még a kertészkedés világának újdonsült felfedezője volt. Ekkor még csak az alapokat tanulmányozta, és mentorok, kerttervezők, természettudósok és művészettörténészek segítették abban, hogy kibővítse tudását. Ez a közös kreatív folyamat a mai napig érezhető, hiszen a kertészek folyamatosan új tervekkel állnak elő, de a végső döntést mindig a király hozza meg, ő választja ki a növényeket is. Például a kedvenc nemesített rózsafajtái most az újonnan kialakított rózsakert díszei, míg nemrégiben felújították a király által az 1990-es években megálmodott Kakukkfű-sétányt is, amely a természet és a művészet harmonikus találkozását tükrözi.

"Őfelsége környezetvédő, és itt, Highgrove-ban maga is hozzájárulhat a párbeszédhez. Már régóta az élvonalban van ebben. Manapság sokan választják az ökológiai megközelítést, de a nyolcvanas években ez még egészen más volt. Egy ökológiai kertben el kell fogadni bizonyos szintű kárt, együtt dolgozunk a természettel. A növényeket olyan egészségesen tartjuk, amennyire csak lehet, hogy ellenálljanak. Hihetetlen belegondolni, hogyan épült ez fel, és hogyan valósította meg a király mindazt, amiről beszélt. Saját maga csinálta meg" - nyilatkozta a The Financial Times-nak Gráinne Ring főkertész. Highgrove-ban vegyszereket tényleg nem használnak, állítólag a király megértően áll a kártevőkhöz is, amelyek ellen biopermetezéssel és feromoncsapdákkal védekeznek a 8,6 hektáros területen, amik gyakorlatilag összekapcsolódó kertek, illetve ahogy ők szeretik hívni, "szobák" sorozata változatos stílusban és ökoszisztémákkal.

A ma már több híres brit luxus lakástextil és tapétamárkát (Morris&Co, Clarke&Clarke, Harlequin, Zoffany és Scion) is magában foglaló Sanderson Groupot 1860-ban alapította Arthur Sanderson, hogy francia luxustapétákat importáljon az Egyesült Királyságba. A Sanderson aztán önálló márkává vált, mára a világon az egyik legismertebb brit lakberendezéshez kötődő cég a luxusregiszterben. 1924-ben kapták meg V. György királytól a királyi beszállítói címet, amelyet tavaly a százéves jubileum apropóján III. Károly is megerősített, elismervén ezzel azt, hogy e hosszú időben a céggel folyamatos volt a királyi család tagjainak kapcsolata.

A pozitív elbírálás során kiemelkedő szerepet játszott a Sanderson elkötelezettsége a fenntarthatóság iránt, valamint az alkalmazottaikkal való empatikus bánásmód és a brit hagyományos kézművesség védelme iránti törekvéseik. Ez utóbbi különösen nagy jelentőséggel bír a király számára. A Sanderson gyárában például a tapétákat több mint egy évszázados gépeken készítik, ami a tradicionális gyártási technikák iránti tiszteletüket tükrözi.

Már csak néhány ilyen különleges gép található az ország területén, és a működtetésükhöz komoly szakértelem szükséges. Gyakran hallani, hogy a tapétáink ára az egekbe szökött, de fontos tudni, hogy ez a termék kézműves mestermunka eredménye, több generáció tapasztalata és tudása összegződik benne. Országos szinten érdemes lenne jobban értékelni ezt a hagyományt és szakmát. Ha nem figyelünk oda, könnyen elveszíthetjük ezt a kincset.

- magyarázza Claire Vallis, a Sanderson tervezési igazgatója.

A Highgrove by Sanderson kollekció termékeinek minden eladásából a nettó nyereség 10 százaléka a Highgrove-kertek fenntartásáért is felelős The King's Foundationt (a Király Alapítványát) illeti meg, ezt a jótékonysági szervezetet III. Károly még 1990-ben állította fel azzal a céllal, hogy "fenntartható közösségeket hozzon létre", valamint gyakorlati oktatási programok által "változtassa meg az emberek életét". Az alapítvány által finanszírozott programok egyike a Highgrove Traditional Crafts, amely hagyományőrző, a modern tömeggyártás miatt eltűnőfélben lévő mesterségek - például csipkeverés és hímzés, fonott bútorkészítés, intarziaberakás, kalaposmesterség, famegmunkálás - műhelyfoglalkozásait és mesterkurzusait kínálja a birtokon.

A Highgrove bejáratánál lévő épületegyüttest stúdiókká és műhelyekké alakították át e célból az alapítvány diákjai számára, de a kertek szintén részt vesznek a pénzgyűjtésben, a Király Alapítványa szervezi ugyanis a nagyközönség számára a vezetett kertlátogatásokat is április és október közt. Mióta a kert 1996-ban megnyílt a nyilvánosság előtt, több millió fontot kapott a jegybevételből a király jótékonysági szervezete, amely évente közel 15 000 diáknak kínál oktatási képzéseket, valamint csaknem 2000 fő számára biztosít programokat. Emellett városrendezési és közösségmegújító projekteket vezet az Egyesült Királyságban és külföldön egyaránt.

A Highgrove by Sanderson kollekció április 30-án egy különleges rendezvény keretein belül nyerte el végső formáját a festői Highgrove-kastély és a gyönyörű kertek szívében. A meghívott vendégek lehetőséget kaptak arra, hogy az inspiráló környezetben felfedezzék az egyes dizájnokat, amelyek a kollekció alapját képezik. Ezt követően, május 1-jén, a kollekció világszerte debütált, és azóta elérhető a Highgrove House boltjában, valamint a Sanderson Group széleskörű értékesítési hálózatában.

Mint Claire Vallis megosztotta a sajtóval, az elsők, akik rendelhettek a kollekcióból, természetesen a brit királyi család tagjai voltak, aminek személy szerint is nagyon örül, hogy ennyire elnyerte a tetszésüket a végeredmény. A tervezőcsapat kétszer is személyesen egyeztetett a királlyal a kollekcióról, de elküldték neki megvitatásra a hangulati inspirációs táblákat, illetve minden mintát és színvariációt is maga III. Károly hagyott jóvá - ami kikötése is volt, hogy az övé legyen a végső szó ebben. Vallis és tervező kollégái az elmúlt 15 hónapban több száz órát töltöttek virágok, növények, állatok és építmények rajzolásával és festésével a kastélykertben, elmondása szerint ez olyan érzés volt, mintha Highgrove hangulatát archiválnák szövetbe.

A művészek kiválasztása során mindig a legmagasabb szaktudásra támaszkodunk, legyen szó belső forrástól vagy olyan külső tehetségekről, akik különösen otthonosan mozognak a botanikai témák világában, vagy éppen festői stílusukkal ragadják meg a figyelmet. Minden lépést gondosan dokumentáltunk, hogy a jövő generációi is tanúi lehessenek ennek a folyamatnak. Tudatában vagyunk, hogy egy új fejezetet írtunk a történelem könyvében. Az új dizájnok minden inspirációját a Sanderson lenyűgöző, 70 000 tervrajzból álló archívumából merítjük, ahogy ez az új kollekció is. A Highgrove kollekció több mint 35 különböző mintát ölel fel, összesen 108 féle tapétát, szövött és hímzett textíliát kínálva gazdag színpalettában. E sokszínű sorozatban a világ különböző tájainak hatásai találkoznak, és a jellegzetes Sanderson-stílusú csíkos anyagok is megjelennek, melyeket Olaszországban szőttek.

A Highgrove by Sanderson kollekció a király által kedvelt növénynemzetségekből – mint például a páfrányok, árnyliliomok és szarkalábak – merít ihletet, de a tervezőcsapat szabad kezet kapott a kreatív folyamat során. A Wildflower Meadow (Vadvirágos Rét) elnevezésű mintán, amely pamut-len keverékből és Olaszországban szőtt brokát anyagból készült, olyan juhok is feltűnnek, amelyek a birtok területét karbantartják. Az ösvényeket varázslatos felhők formálják, miközben mocsári kockásliliomok és más vadvirágok színesítik a tájat, ahol a király kedvenc japán juharfái, fácánok, rókák és muntyákszarvasok is megjelennek. A figyelmes szemlélő pedig észlelheti a birtok különleges, faragott tölgy méhkaptárait is, amelyeket a londoni Fortnum & Mason luxusáruház ajándékozott a király 70. születésnapjára.

Felhívhatnánk a figyelmet a Rose Pergola mintára is, amely a király 50. születésnapjára készült ajándék inspirálta. E gyönyörű pergolát futórózsák, lilaakácok, iszalagok és loncok tekerik körbe, varázslatos és romantikus hangulatot teremtve a kertben. Különösen figyelemre méltó a Toile de Jouy minta, amely a francia rokokó stílusának kedvelt bukolikus életképeit idézi. Ez a minta most egy 18. századi nyomat újraértelmezése, amelyben Highgrove kertjének jellegzetes növényei is megjelennek. Az átdolgozott dizájnban a király kerteben található bronz mellszobor is ügyesen elrejtőzik a pasztorális tájban, így egyedi és izgalmas vizuális élményt nyújt a textilen és a tapétán.

Az egyik legérdekesebb dizájn a Topiary View névre hallgat, amelyet a Kakukkfű-sétány formára nyírt tiszafa sorai ihlettek. Ez a különleges minta a király 70. születésnapjára készült, és most újra megvalósítják, mint az idei szezon fő attrakcióját. A koncepcióhoz egy kenderalapú szövetanyagot használtak, amely játékosan tükrözi a ház nyugati oldaláról nyíló panorámát, amelyet a király is csodálhat az ablakából. A kert egy másik szegmense, a Stumpery, szintén saját mintát kapott, amely a király azon filozófiáját fejezi ki, hogy az építészet és a természet közötti harmónia kulcsfontosságú. A mintán megjelenik a Hollyrood House lombháza is, amely különösen kedves emlék Vilmos herceg számára, hiszen a 7. születésnapján örömmel tapasztalhatta meg.

A Salisbury minta keleties virágmotívuma a 17-19. századi kézzel festett indiai textilek világát idézi meg arra reflektálva, hogy Highgrove-nak nagy gyűjteménye van nemzetközi kelmékből is. A névadás tisztelgés Salisbury néhai márkinéja előtt, aki sokat segített a királynak a kertek megtervezésében - nem véletlenül hívták gyakran a szigetországban szimplán a "kertészkedés főpapnőjének".

De a keleti hangulat például a Carpet Garden (Szőnyegkert) mintán is megjelenik, ami egy az egyben leképezi a valóságban is létező, igazából Paradicsomkert nevű részletet, amelyet Károly király rajzai alapján valósítottak meg, és amit a kastély két török szőnyegének mintája ihletett. A királynak ez a munkája olyan jól sikerült, hogy a világ talán legfontosabb kertészeti seregszemléjén, a Királyi Történeti Társaság által évente megrendezett londoni Chelsea Virágkiállításon elhozta anno az ezüstérmet a saját kategóriájában. A mintán marokkói csempék, mór lámpások, indiai székek, paratölgyek, olasz ciprusok, citrus- és olajfák adják vissza a kert hangulatát.

A Highgrove kertje egy igazán különleges és személyes hely, mely tele van olyan tárgyakkal, amelyeket a királyi pár külföldi utazásaik során gyűjtött össze, vagy ajándékba kaptak családtagjaiktól, barátoktól és különböző szervezetektől. Ezt a sokszínűséget remekül tükrözi a Sanderson-kollekció is. A látogatók számára üdvözlő faragott kapu Indiában, Dzsódhpur városában készült, és Kamilla királyné elhunyt bátyjáról, Mark Shandról, a neves útikönyv szerzőről és természetvédőről kapta a nevét. Az ihletet adó Shand Gate textil gazdag hímzése egy különleges technika alkalmazásával készült egy indiai műhelyben. A hímzésre tintát visznek fel, amelyet nagy részt lefújnak, így a tapintható festékmaradványok a kapu faragott részleteit tükrözik, egyedülálló atmoszférát teremtve ezzel.

A szöveg egyedi átfogalmazása: A pár hivatalos és magánútjaira tett utalások mellett számos inspiráció forrása is fellelhető, például a nyugat-afrikai Ewe Kente szövetek, a délkelet-ázsiai ikat mintázatok, valamint a közép-ázsiai suzani hímzések. "Számos suzani textília díszíti a brit vidéki otthonokat, és a király maga is szenvedélyesen gyűjti ezeket. A brit lakberendezés mindig is gazdag és sokszínű volt, és ezt az eklektikus stílust kívántuk feltárni, mivel a kert is számos kulturális hatást tükröz" – meséli Vallis. A Sanderson által tervezett suzani ihletésű anyagok stilizált hímzett virágmotívumokat viselnek, a minta pedig Kamilla királyné húgáról, Annabel Elliot lakberendezőről kapta a nevét, aki rendszeresen közreműködik a királyi rezidenciák belső tereinek kialakításában.

Az anyag, amelyet újraértelmeztek, egy 20. század eleji, indiai gyökerű chintz (mintás pamutszövet), különös jelentőséggel bír. A király, mint a Szarkaláb Társaság patrónusa, számára kiemelten fontos volt, hogy a Highgrove-i kertben olyannyira jellemző, és általa is nagyra értékelt szarkalábak valamilyen formában visszaköszönjenek a kollekcióban.

Related posts