Elhunyt Grunwalsky Ferenc, a magyar filmművészet kiemelkedő személyisége - Könyves magazin Grunwalsky Ferenc, a magyar filmművészet egyik legfontosabb alakja, sajnos eltávozott az élők sorából. Munkássága és kreatív hozzájárulása örökre nyomot hagyott a

Grunwalsky Ferenc neve ikonikus jelentőséggel bír egy egész generáció számára, hiszen olyan neves alkotókkal működött együtt, mint Jancsó Miklós és Szomjas György. Munkássága során számos emlékezetes filmet készített, és tanárként, valamint szakmai vezetőként is aktívan hozzájárult a magyar filmművészet jövőjének formálásához.
Június 30-án, hosszú betegség után, 82 éves korában távozott az élők sorából Grunwalsky Ferenc, a magyar filmművészet kiemelkedő személyisége. Halálhírét felesége, Tóth Judit osztotta meg a Facebookon. Ferenc pályafutása során a Mafilm rendező-operatőreként, a Balázs Béla Stúdió tagjaként, valamint a Magyar Filmművészek Szövetségének elnökségi tagjaként is maradandót alkotott. Ezenkívül a Magyar Mozgókép Alapítvány elnöki tisztét is betöltötte. Munkássága során számos emlékezetes film fűződik a nevéhez, többek között a "Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten", az "Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél", valamint egy Orbán Ottó költőről készült portréfilm. Grunwalsky Ferenc öröksége tovább él a magyar film világában.
Grunwalsky alkotótársaival, Jancsó Miklóssal és Szomjas Györggyel közösen olyan maradandó hatást gyakoroltak a magyar filmtörténetre, amely nemcsak a vásznon, hanem a filmes gondolkodásban is érezhető. Tanárként számos generációt inspirált, hozzájárulva a magyar filmtörvény kidolgozásához és a szakma intézményi kereteinek megerősítéséhez, ezzel is gazdagítva a filmes közéletet.
1943. május 16-án látta meg a napvilágot Budapesten, ahol a Színház és Filmművészeti Főiskolán szerzett diplomát 1968-ban rendező-operatőr szakon. Pályafutása kezdetén Jancsó Miklós mellett dolgozott, majd 1981-től Szomjas György állandó operatőreként tevékenykedett. Első jelentős játékfilmje a 1975-ös Vörös rekviem volt, ezt követően olyan emlékezetes műveket alkotott, mint az Eszmélés, a Goldberg-variációk és a Visszatérés.
Az ő neve összefonódik az „Örökbefogadás” című filmmel is, amelynek egyik forgatókönyvírójaként tevékenykedett. Ennek a műnek köszönhetően Mészáros Márta 1975-ben nőként elsőként kapta meg a Berlini Filmfesztivál Arany Medve-díját.
Grunwalsky tanári tevékenysége a Színház- és Filmművészeti Egyetemen maradandó nyomot hagyott a fiatal filmes generációk képzésében. Emellett aktívan részt vett a Magyar Filmszemlék szervezésében, ahol a hazai filmes kultúra fejlődéséért fáradozott. Karrierje során számos elismerést kapott: 1989-ben Balázs Béla-díjjal, 1997-ben pedig érdemes művész címmel jutalmazták. A Kossuth-díjat 2004-ben vehette át, ami a munkásságának kiemelkedő elismerése volt. A filmezés iránti szenvedélye mellett a fotográfia világában is otthonosan mozgott, és elkötelezett volt a szakma jövőjének biztosítása érdekében végzett munkája révén.