Az NGM megszólalt: itt az ok, amiért a magyar autósok fejüket foghatják - Pénzcentrum

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombati közleménye szerint az ukrán helyzet miatti olajellátási kockázatok és az amerikai szankciók együttes hatása következtében az üzemanyagárak számottevő növekedésére lehet számítani.

A közleményben foglaltak szerint az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma drasztikus szankciókat vezetett be az orosz olajexportot támogató, úgynevezett "árnyékhajózási flottával" és az ehhez kapcsolódó hajóbiztosító vállalatokkal szemben.

Ennek következményeként Kína és India, mint a világ vezető olajimportáló országai, kénytelenek lesznek alternatív forrásokat keresni nyersolaj beszerzésére, például a Közel-Keletről, Afrikából vagy az amerikai kontinensről. Ez a helyzet nemcsak a nyersanyagárakat növeli, hanem a szállítási költségeket is megemeli. Ráadásul a hideg téli hónapok közeledtével a kereslet az olaj iránt tovább fokozódhat, különösen Európában és az Egyesült Államokban, ahol a fűtés iránti igény megnő.

Mindezek fényében a Brent olaj ára az előző hónap során közel 10 százalékkal emelkedett - hangsúlyozták.

Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában, ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését.

A közelmúltban bevezetett amerikai szankciós intézkedések jelentős hatással vannak a régiós üzemanyagárakra. Különösen érintett a Szerbiai Kőolajipari Vállalat (NIS), amelynek működését a korlátozások drámaian nehezítik. Ezek a lépések nemcsak a nyersolaj, hanem az üzemanyag elérhetőségét is csökkentik, ami tovább fokozza a piaci feszültségeket.

Magyarország üzemanyag-ellátása jelentős mértékben függ a külföldről érkező forrásoktól, hiszen az üzemanyagok körülbelül 20-30%-a importált. Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi piaci tendenciák közvetlen hatással bírnak az ország ellátására és az üzemanyagok árára.

A referenciaidőszak elemzése során megállapítható, hogy a szomszédos országok átlagos benzinára literenként 637 forint körül alakult, míg Magyarországon ez az összeg egy forinttal alacsonyabb volt. Ezzel szemben a dízel ára a szomszédos országokban literenként 654 forintot tett ki, míg hazánkban egy forinttal drágábban, a 654 forintos szint felett volt elérhető.

Az Európai Bizottság legújabb statisztikái szerint a magyar kút árképzése összhangban áll a környező országok üzemanyagáraival. Amennyiben ez az egyensúly felborul, a kormány nem habozik beavatkozni, és minden rendelkezésére álló eszközt igénybe vesz - olvasható a közleményben.

Related posts