A budapesti tömegközlekedés új korszak előtt áll - Üdvözlünk Magyarország szívében!

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) folyamatosan figyelemmel kíséri a főváros lakóinak visszajelzéseit, hogy a közösségi közlekedést még hatékonyabbá és élvezhetőbbé tegye.

A jövő éjszakai közlekedési rendszer átalakuláson megy keresztül: a tervek szerint a korábbi hálózathoz képest jelentősen bővül a területi lefedettség, közel 70 éjjel közlekedő járat fog működni. Ezáltal Budapest bármely pontja könnyebben, gyorsabban és kényelmesebben elérhető lesz az éjszakai órákban, így még vonzóbbá válik a közösségi közlekedés a lakosság számára. A BKK szeretné hallani a budapestiek véleményét, ezért augusztus 14-től elérhetővé teszi kérdőíves felmérését a hivatalos weboldalán.

A Fővárosi Közgyűlés 2024 őszén arra kérte a főpolgármestert, hogy a BKK segítségével dolgozzon ki több alternatív javaslatot a metróüzem éjszakai hosszabbítására, valamint az éjszakai közlekedési rendszer átalakítására. Ennek keretében június 1-jétől az M2-es, M3-as és M4-es metrók késő este bővített üzemidővel közlekednek. Ezen kívül a BKK körülbelül 40 nappali buszjáratot is összehangolt az éjfélkor a belvárosból induló metrókkal. A következő lépésben pedig a teljes felszíni éjszakai közlekedési hálózat átalakítása is várható.

Nyár eleje óta éjszaka sem kell sietni a metró után Budapesten, hiszen hosszabb ideig közlekednek a szerelvények. A módosítás a megváltozott utazási szokásokhoz igazodik, hétköznap a belvárosból éjfél körül, hétvégén pedig hajnali 1 óra körül indulnak az utolsó metrószerelvények, ráadásul 10 percenként. Ennek köszönhetően ma már sokkal kényelmesebben, biztonságosabban és gyorsabban lehet hazajutni a belvárosból éjszaka is.

A hosszabb metróüzemmel kapcsolatos első tapasztalatok pozitívak: a meghosszabbított üzemidő alkalmával a csúcskeresztmetszeteken (két egymás követő állomás közötti szakasz, amelyen a legtöbben utaznak) hetente több mint tízezer utazás történik, egy átlagos hétvégi napon pedig több mint 3000-en utaznak a metrókon éjszaka ezeken a helyszíneken. Mindez jól mutatja, mekkora igény van az éjszakai közlekedés fejlesztésére.

Az éjszakai metróbővítés után egy átfogó reform vár ránk a felszíni éjszakai közlekedés terén. Ennek a kezdeményezésnek az a fő célja, hogy a jövőben még többen döntsön a késő esti járatok mellett. A tervek szerint éjszaka is egyszerűbbé válik a hazaút, a munkába járás vagy a szórakozás, mindezt kényelmesebb és gyorsabb megoldásokkal, amelyek a nappali járatokhoz hasonló színvonalat kínálnak majd.

A javasolt közlekedési hálózat legfőbb újítása abban rejlik, hogy a jövőben éjszakai igényekhez optimalizált menetrend szerint, napi 24 órában 28 járat fog közlekedni, amelyek nappali számokkal és útvonalakkal azonosan indulnak. Például a 105-ös és a 114-es buszok utasai éjfél után, sőt akár kora délután is az ismerős megállóikban, megszokott útvonalakon találkozhatnak majd a járatokkal. A BKK tervei között szerepel a hétvégi szolgáltatások bővítése is, így többek között az 1-es és 47-es villamosok, valamint a rövidebb útvonalon közlekedő 17-es jelzésű villamos is éjjelente folyamatosan üzemelne.

Az új hálózat a korábbihoz képest jóval nagyobb területi lefedettséget (pl. Budafok, Zugliget, Virányos, Rákospalota, Megyer) és a külső kerületekbe (úgymint Rákoskert, Rákoscsaba vagy Pécel) való gyorsabb eljutást is biztosítana. A tervek szerint bővülne az igényvezérelt járatok köre is, amelyek az utasforgalmi igények alapján közlekednek.

A BKK célkitűzése, hogy a meglévő közlekedési hálózatot hatékonyabbá tegye, a járatok sűrűségét növelje, és a kapcsolódások logikáját javítsa. Ezzel a törekvéssel egy olyan éjszakai közlekedési rendszert kíván kialakítani, amely minél inkább tükrözi a nappali járatok struktúráját. A társaság meggyőződése, hogy Budapest legjobban akkor működik, ha az éjszakai élet is élhető, amit biztonságos, megfizethető és versenyképes közösségi közlekedési lehetőségekkel lehet a legjobban elérni.

A BKK a közlekedési hálózatának újragondolásával világos alternatívát nyújt mindazoknak, akik éjszakai programjaik után gyakran a taxit vagy saját autójukat preferálják.

A közlekedési hálózat éjszakai megújításáról és a hamarosan induló fejlesztésekről minden részlet elolvasható a BKK folyamatosan frissülő aloldalán, a bkk.hu/ejszakaihalozat linken, ahol a társaság augusztus 14-től a fővárosiak véleményére is kíváncsi, az előzetes terveket pedig a visszajelzések fényében alakítja majd. A társadalmi egyeztetést augusztus 31-ig lehet kitölteni IDE kattintva.

Related posts