Morgan Stanley: Az európai autóipar jövőre túllép a nehézségein.
Az elemzők optimistán tekintenek a jövőbe, és azt valószínűsítik, hogy a helyzet kedvező irányba fog változni, amennyiben a kamatlábak csökkentek, és az európai vállalatok új stratégiai együttműködésekbe kezdenek.
A Morgan Stanley szakértői úgy vélik, hogy az európai autógyártók 2025-re túlléphetnek a jelenlegi kihívásokon, amelyek többek között a megemelkedett energiaárak, a kínai piacon tapasztalható gyengeség és az elektromos járművek fokozatosabb elterjedése miatt alakultak ki – számolt be róla a MarketWatch.
A Volkswagen, a Stellantis, a Mercedes-Benz és a BMW olyan figyelmeztetéseket fogalmaztak meg idén, amelyek a profit csökkenésére utalnak, miközben az új autók elérhetősége soha nem látott mélységekbe süllyedt. A magas kamatlábak és a megnövekedett gyártási költségek következtében az autók árai 20-30%-kal emelkedtek a Covid előtti szintekhez képest. Az elemzők azonban optimistán tekintenek a jövőbe, úgy vélik, hogy a helyzet kedvező irányba változhat, különösen, ha a kamatok mérséklődnek, és az autóipar bevételei növekedni kezdenek.
A jövőbeli kilátások kedvezőbbé válását tovább erősíthetik a kormányzati támogatások, valamint a kínai elektromos járműgyártókkal létrejött stratégiai együttműködések. Olaf Scholz, Németország kancellárja a közelmúltban hangsúlyozta az európai autóipar támogatásának kiterjesztését, különös figyelmet fordítva az akkumulátorgyártás fejlesztésére.
A Draghi-jelentés alapján, amelyet az Európai Központi Bank korábbi elnöke fogalmazott meg, az EU autógyártói jelenleg komoly hátrányban állnak kínai és amerikai versenytársaikhoz képest. A gyártási költségeik mintegy 40 százalékkal magasabbak, ráadásul az elektromos járművek gyártásában használt technológia is elmaradottabb. Ennek következtében az európai szektor versenyképessége jelentősen csökken, ami aggasztó jelenség a jövőbeli fejlődés szempontjából.
A Morgan Stanley szakértői rámutatnak arra, hogy a kínai gyártókkal kialakított együttműködések új lehetőségeket kínálhatnak az európai vállalatok számára. Ezek a szövetségek nem csupán a költségek csökkentésére adnak lehetőséget, hanem hozzáférést biztosítanak a legújabb technológiai vívmányokhoz is. Az ilyen partnerségek révén az európai cégek könnyebben beléphetnek árérzékeny piacokra, mint például Afrika és Latin-Amerika, ami különösen fontos lehet az EU autóipara számára, hiszen új növekedési perspektívákat teremthet.