Az új KRESZ-törvény kapcsán lehetőség nyílik egy nemzeti konzultációra.
Úgy tűnik Magyarországon mégsem büntetnék autóelkobzással az extrém gyorshajtást.
Lázár János, az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője szerda délelőtt egy sajtótájékoztatón vázolt fel egy tíz pontból álló tervet. Ezen lépések célja a közösségi közlekedés fejlesztése. A sajtótájékoztatón csak újságírói kérdések során került szóba az új KRESZ, ami rengeteg pontban kiegészítené és változtatná a jelenlegit. Tavaly azt ígérték a teljes tervezet idén március végére elkészül, amit Lázár most is megerősített.
Egy másik kérdésre válaszolva elmondta, hogy a lakossággal meg fogják ismertetni az új szabályozás alapelveit, és kilátásba helyezte egy nemzeti konzultáció lehetőségét is a témában. Azonban már most is tudunk néhány változtatásról, hiszen tavaly számos háttérbeszélgetést folytattak az új KRESZ kapcsán. Ezek közül az egyik legfontosabb téma az elektromos roller használata volt, míg egy másik a jelenlegi sebességkorlátozások módosítása.
A Telex egyik kérdésére reagálva a miniszter kifejtette, hogy az új KRESZ-t előkészítő csoportban komoly vitát generált az a javaslat, miszerint pszichikai és digitális tesztek bevezetésére lenne szükség. Ezen intézkedések célja, hogy javítsák a jelenlegi sofőri és vezetői képességeket, amelyek sok esetben nem kielégítőek. A miniszter hangsúlyozta, hogy a balesetek jelentős része tapasztalatlanságból adódik, ezért érdemes lenne mérlegelni, hogy a nagyobb teljesítményű gépjárművek használatát életkorhoz kössék.
Ausztriában tavaly márciusban lépett életbe egy sokkal szigorúbb rendszer a gyorshajtásokat illetően, amely alapján extrém esetekben elkobozhatják a sofőr autóját. A szigor jól bevált, a gyorshajtások száma a korábbi időszakhoz képest harmadára csökkent.
Decemberben a fővárosi közgyűlés elé került egy figyelemre méltó javaslat, amely az útbiztonság javítását célozta. A tervezet szerint azok, akik lakott területen belül 50 km/h, míg lakott területen kívül 75 km/h sebességhatárt lépik túl, első alkalommal hat hónapra elveszíthetik jogosítványukat, míg ismételt szabálysértés esetén végleg búcsút inthetnek autójuknak. A közgyűlés azonban végül nem támogatta ezt az intézkedést.
Ettől független egy hasonló jogszabály módosítás indulhatna a parlamentből is, ami pedig az egész országra kiterjedhetne, de nem lesz ilyen. Lázár János kérdésünkre tömören elmondta: nem tervezik az osztrák példa átvételét.