Fedezd fel ezt a sokoldalú kisautót, amely megfizethető áron kínálja a modern mobilitás előnyeit, sőt, akár elektromos hajtással is rendelkezik!

Amint az autóvásárlók többségénél, úgy Az Év Autója díj odaítélésénél is szinte mindig fontos szempont az ár-érték arány. A Citroën az utóbbi időben megjelent típusaival éppen erre a szempontra koncentrált, így például az új C3 is kedvező áron kínál nagy használati értéket, ezért eséllyel indul a címért is.

Az egyszerű, letisztult dizájn remekül tükrözi, milyen drámai változásokon ment keresztül a márka az utóbbi néhány évben. Régebben a Citroën híres volt a formabontó és technológiailag merész megoldásairól, elég csak a legendás DS és CX modellekre, valamint a későbbi C6-ra gondolnunk, amelyek hidropneumatikus felfüggesztésükkel hódították meg a közönséget. Azonban a Stellantis autóipari konszolidációval a francia gyártó új irányt választott, és ezzel teljesen új fejezetet nyitott a történetében.

Miközben továbbra is igyekszik hű maradni az örökségéhez, legutóbb például egy különleges lengéscsillapító-megoldással rukkolt elő, az elsődleges cél mégis az, hogy minden szempontból észszerű, praktikus, egyúttal kedvező árú típusokkal jelentkezzen a piacon.

Ez a felfogás ihlette a C3 legújabb generációját is, amely egy izgalmas újítással érkezett. Az eddigi modellek hagyományos kisautóként tűntek fel, azonban az újdonság egy kompakt SUV formájában debütál, igazodva az európai trendekhez. Ez a Citroën tehát a kategóriájában egy szintén Stellantis konszernen belül készült, Az Év Autója 2025 döntősei közé tartozó Alfa Romeo Juniorral osztozik a piacon. Azonban nem számítanak közvetlen riválisoknak, hiszen az új kis Citroën más célcsoportot céloz meg, mint az Alfa. Míg az olasz modell a sportos karakter és a praktikum ötvözésére fókuszál, és az ár másodlagos tényező, addig a C3 és az elektromos ë-C3 esetében a megfizethetőség áll az első helyen, természetesen úgy, hogy a mindennapi használhatóság ne szenvedjen csorbát.

A feladat megvalósítása már az alapoktól kezdődött, de bár az Alfa Junior és a C3 azonos konszernhez tartozik, valamint hasonló méretekkel rendelkezik, nem ugyanarra a padlólemezre épülnek. A C3 esetében egy vadonatúj, Smart Car Platform néven ismert műszaki alapot alkalmaztak, amelyet a Stellantis konszern a költséghatékonyabb modellek számára tervezett. Ez viszont egyáltalán nem zavarja az utasokat; aki beül a C3-ba, egy letisztult dizájnnal, de a kisautók szintjén igényesen megformált utastérben találja magát, ahol a kényelmes ülések garantálják a komfortos utazást.

A 157 centiméteres magasságának köszönhetően, a jármű négy métert alig másfél centivel meghaladó hosszúsága ellenére belül meglepően tágas, négy felnőtt kényelmesen elhelyezkedhet benne. A kompakt méret inkább a csomagtartónál mutatkozik meg, amely mindössze 310 literes, de kisautós viszonylatban ez még mindig kedvezőnek mondható. Az alapkivitelű C3 esetében a hátsó üléstámla nem osztott, így azt csak egyben lehet előrehajtani a csomagtér bővítéséhez. Továbbá, a C3/ë-C3 modellek egyik változatában sem található több szintre állítható padlótálca.

Az ilyen egyszerűsített megoldásokban rejlik a C3/ë-C3 lényegének igazi esszenciája, és éppen ezért értette meg az Év Autója zsűrije, miért került a típus a döntősök közé. Ez az autó nem titkoltan arra törekszik, hogy praktikus és kényelmes legyen, miközben a modern elvárásoknak megfelelő szolgáltatásokat kínálja megfizethető áron. Ennek jegyében nem rendelhető hozzá például adaptív lengéscsillapító, helyette viszont a legújabb fejlesztésű felfüggesztés található benne. Ez utóbbi különleges tervezésének köszönhetően egyszerre kínál kényelmet és hatékonyan kezeli a karosszéria mozgását kanyarokban. Érdemes megjegyezni, hogy a felfüggesztés leginkább az úthibák által okozott ütéseket képes elnyelni, míg a kocsi dőléseinek korlátozása nem áll a középpontban. Ily módon a mindennapi használat élvez prioritást a sportos vezetési élményhez képest.

Ugyanez figyelhető meg a hajtásláncok esetében is, amelyek közt még olyan is akad, ami elméletileg és szerkezetileg egyezik az Alfa Junioréval. A hibrid hajtásláncban egy 1,2 literes, háromhengeres turbós benzinmotor dolgozik össze a hatfokozatú, dupla kuplungos sebességváltóba épített 29 lóerős elektromotorral. Csakhogy míg az Alfában 136, a C3-ban csupán kerek 100 lóerős a benzinmotor, és az egész hajtás.

Ez egy ésszerű teljesítményszint, hiszen az 1300 kilónál könnyebb C3 hibrid változat képes álló helyzetből 10 másodperc alatt elérni a 100 km/h sebességet. Bár ez nem klasszikus sportos teljesítmény, a mindennapi közlekedéshez bőven elegendő dinamizmust biztosít. Az autó végsebessége meghaladja a 180 km/órát, ami elegendő tartalékot nyújt az autópályás utazásokhoz is. A WLTP szabvány alapján mért átlagfogyasztás pedig körülbelül öt liter körül alakul 100 kilométerenként, ami egyáltalán nem elhanyagolható érték.

A takarékosság kulcsa részben a hibridizáció is. A rendszer 48 volt feszültségű, de csupán 0,42 kWh használható kapacitású akkumulátora legfeljebb néhány kilométeres gurulásokat tesz lehetővé, miközben arra tökéletes, hogy lassításkor, fékezéskor felvegye az ilyenkor generátor üzemre váltó villanymotor által termelt áramot, amit később a gyorsításoknál lehet felhasználni.

Az ë-C3, a tisztán elektromos verzió, nem éppen a sebesség megszállottjainak kedvence, hiszen még az Alfa Junior gyengébb elektromos változatához képest is visszafogottabb teljesítménnyel bír. Villanymotorja maximálisan 113 lóerős, ami lehetővé teszi, hogy legfeljebb 135 km/órás végsebességet érjen el. Ugyanakkor az elektromos motor előnye, hogy azonnal képes a nyomatékát mozgósítani, így egy hirtelen gázadásra meglepően dinamikusan reagál, bár nem éppen sportautós módon. Ez a fokozott visszafogottság tükröződik a 0-100 km/h közötti 10,4 másodperces gyorsulási időben is, amelyet nagyrészt annak köszönhet, hogy az ë-C3 több mint 250 kilogrammal nehezebb a hibrid változatnál. Cserébe viszont a városi közlekedés során 12-13 kWh fogyasztással üzemel, míg a WLTP szerinti átlagos energiafelhasználása körülbelül 17 kWh/100 km.

A sokak számára elérhető ár megcélzása az akkumulátor anyagán és méretén is meglátszik. A 44 kilowattóra kapacitású szerkezet ugyanis lítium-vas-foszfát kémiájú, ami olcsóbb, mint a sokak által használt nikkel-mangán-kobalt (NMC) áramforrások. Ezzel az akkumulátorral az ë-C3 városban, ahová inkább való, 459 kilométert, a WLTP szabvány szerint, vegyes használatban pedig 329 kilométert tehet meg két feltöltés közt. A 20 és 80 százalék közötti töltés leggyorsabb ideje nem rossz, 26 perc, amennyiben az ehhez használt egyenáramú gyorstöltő teljesítménye eléri a legalább 100 kilowattot.

Az új C3 modellek közül a villanyautó változata természetesen a legdrágább, azonban 9,9 millió forintos árával még mindig a legkedvezőbb árú elektromos autók közé tartozik. Ezt az összeget átszámítva, még a más gyártók által kitűzött 25 ezer eurós célt sem éri el. A hibrid változat a második helyet foglalja el az árlistán, amelyhez legalább 8,7 millió forintot kell letenni, ami szintén nem kis összeg egy kisautóért. Érdemes megjegyezni, hogy a vásárlók automata váltós hibrid hajtást és gazdagabb alapfelszereltséget kapnak e pénzért. A hibrid modell ráadásul csak a második felszereltségi szinttől érhető el, ami tovább növeli az értékét.

A Citroën újabb lépést tesz a vásárlói igények kielégítése érdekében, hiszen bemutatja tisztán benzines változatát, amelynek belépő ára alapfelszereltséggel mindössze 6,2 millió forint. Ez a jelenlegi piacon meglehetősen kedvezőnek számít az új autók körében. A jármű hajtáslánca a klasszikus megoldásokat követi: egy 1,2 literes, háromhengeres, 100 lóerős turbófeltöltős benzinmotor és egy hatfokozatú, manuális sebességváltó alkotja. A C3-as modell a legkönnyebb a sorozatban, hiszen menetkészen, vezető nélkül mindössze 1151 kilót nyom, így meglepően dinamikusan teljesít. Ha ügyesen váltogatjuk a sebességet, a gyári adatok szerint a 0-100 km/h gyorsulás 10,6 másodperc alatt teljesíthető – nem épp sportos, de a városi közlekedéshez tökéletesen elegendő. A maximális sebesség 183 km/h, ami bőven elegendő ahhoz, hogy hosszabb autópályás utazások során se érezzük magunkat kényelmetlenül. Ami pedig a fogyasztást illeti, az átlagos érték 5,6 liter/100 km, ami szintén nem számít kiugrónak, de a gazdaságos működés szempontjából kedvező. Összességében elmondható, hogy a Citroën új benzines változata a hétköznapi igényeknek teljes mértékben megfelel.

A térkínálat, a rugózás és a kormányzás hangolása, valamint a hajtásláncok optimalizálása mind az észszerűség szellemében történik, és ez a felszereltség esetében is így van. Az új C3 legkedvezőbb árú változata 16 colos acélfelniken gördül, de nem spóroltak az alapfelszereltségen: elektromos első ablakok, tükrök, és légkondicionáló is megtalálható benne. Emellett a tolatóradar, a tempomat, valamint a sávtartó és vészfékezési rendszer is része a csomagnak. Azonban központi érintőképernyő nem található benne, mivel a nem túl magas felbontású, de könnyen kezelhető menüvel rendelkező kijelző csak a következő felszereltségi szinttől érhető el. A legolcsóbb verzióhoz egy praktikus, az autóhoz csatlakozást lehetővé tevő mobiltartó is jár.

Az Év Autója zsűri tagjainak gondolataiba való betekintés nem egyszerű feladat. Hatvan különböző vélemény, különböző preferenciák – mindenki más szempontok alapján értékeli a jelölteket. Képzeljük el csak, hogy a Citroën C3 és az Alfa Romeo Junior között hányan döntenek a megfizethető, praktikus francia modell mellett, és hányan választják a sportos, de költséges olasz autót. Mindkét modellnek megvannak a maga erősségei, de ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a döntőben további öt autó is versenyzik: a Cupra Terramar, a Dacia Duster, a Hyundai Ioniq, a Kia EV6 és a Renault 5 E-Tech Electric mind-mind különböző előnyökkel bírnak. Január 10-én végre fény derül arra, ki milyen érvet hozott a választása mögé, és mi végül a titka annak, hogy ki nyeri el az Év Autója 2025 címét. Az új Citroën teljes képgalériájáért kattints ide!

Related posts