Egy titokzatos forrás révén évente 2 milliárd forintot különít el a MÁV a vonatok késései miatt.

A MÁV saját forrásaira támaszkodva, működési hatékonyságának növelésével biztosítja azt a 2 milliárd forintot, amelyet saját becsléseik szerint egy év alatt jegyár-visszatérítésként fognak kifizetni a késések következtében. Ezt Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója osztotta meg a HVG-vel.

Azonban nem fejtette ki, hogy pontosan mely működési költségek csökkentésével érték el a hatékonyság növelését.

A június elején életbe lépett késési biztosítás keretében a vasúttársaság minden 20 percnél hosszabb késés esetén visszatéríti a jegyár felét. A MÁV tájékoztatása szerint ennek a lépésnek kettős célja van: egyrészt a késésekért az utasoktól való bocsánatkérésként szolgál, másrészt ösztönzi a MÁV-csoport munkavállalóit is, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat a lehető legjobban kihasználják, és ezáltal folyamatosan javítsák a szolgáltatásaikat az utasok elégedettsége érdekében.

A MÁV éves működési tervében szereplő 2 milliárd forintos tétel körüli kérdések továbbra is tisztázatlanok. Nem világos, hogy milyen mechanizmus révén ösztönözné ez a pénzösszeg a munkavállalókat, és az sem egyértelmű, hogy a vasutasok mennyire igényelnék ezt a típusú anyagi támogatást. Lázár János építési és közlekedési miniszter júniusi Facebook-bejegyzésében azt állította, hogy a vasutasok "szarból építenek várat nap mint nap", utalva a több évtizedes alulfejlesztésre, amellyel szembesülnek a rendszer működtetése során. Emellett a miniszter bejelentette, hogy a MÁV-csoport dolgozói júniusban és év végén egyaránt 50-50 ezer forintos extra kifizetést kaphatnak.

Hegyi a Keleti pályaudvar felújításáról tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a miniszter által említett fejlesztések, amelyek alapvetően befolyásolják a vasút üzembiztonságát és működési színvonalát, egy másik pénzügyi keretből kerülnek finanszírozásra a MÁV által. A jegyár-visszatérítések a működési költségekből származnak, míg az ország legforgalmasabb vasútállomásának pályakarbantartási munkái beruházási források segítségével valósulnak meg.

Míg előbbiben sikerült évi 2 milliárdot felszabadítani a késési biztosításra, utóbbi annyira terhelt, hogy még a Keleti - évtizedek után sorra kerülő - korszerűsítéséhez szükséges 4,4 milliárd előteremtésére is külön sikerként hívta fel a figyelmet a MÁV-csoport vezérigazgatója, aki szerint ebből a keretből nagyon is hiányoznak az átmenetileg elmaradó uniós források.

Arra, hogy a MÁV miért kalkulál ilyen magas - egész évre leosztva havi közel 167 millió forintos - összegű késési biztosítással, ezúttal sem kaptunk választ.

Eddig az idei nyár emlékezetes vasúti fennakadásaival együtt is csaknem két hónap alatt (június 1. és július 23. között) gyűlt össze durván 170 milliós költség a jegyár-visszafizetésekből.

És ezt az összeget mintegy 9 millió forinttal még az is növelte, hogy a balatoni vonal június 7-i megbénulásában érintett nagyjából 10 ezer utasnak nem is a szabály szerinti 50 százalékot, hanem a teljes jegyárat térítette vissza a vasúttársaság (csaknem 18 millió forint értékben) - írja a HVG.

Related posts