Sainz két világbajnok nyomdokaiba lép az F1 világában - vajon elérkezett az idő, hogy a Williams ellen is megmutassa tudását?

Carlos Sainz döntése, hogy az idei évben a Ferraritól a Williamshez szerződött, igazán figyelemre méltó lépés, hiszen ezzel olyan elismerést vívott ki magának, amelyet korábban csak Alain Prost és Nigel Mansell pályafutása során láthattunk. E három legendás csapat, a Forma-1 történetének legnagyobb múltú alakulatainak bejárása nem mindennapi teljesítmény. Ha egy kicsit engedékenyek vagyunk, talán még egy versenyzőt is bevonhatunk ebbe a különleges körbe.

A 2025-ös szezonnyitó Ausztrál Nagydíjjal kezdődően Sainz is csatlakozik azokhoz a kiválasztottakhoz, akik a Forma-1 történetében a Ferrari, a McLaren és a Williams színeiben is megmérettették magukat. Ezzel a különleges teljesítménnyel most már ő is a három korábbi világbajnok, Alonso, Hunt és Mansell társaságába lép, akik büszkén viselhetik ezt a címet. Ezen három ikonikus csapat autójával való versenyzés egyedülálló lehetőség, amelyet eddig senki más nem tapasztalhatott meg a sportág hosszú és gazdag története alatt.

Pontosabban Jacky Ickx karrierjének leiratában szintén megtalálhatjuk mindhárom csapatot, ám ez kissé félrevezető, hiszen az a Williams, amelyben 1976-ban négy futamot eltöltött, még Frank Williams előző versenyistállója volt. Éppen abban az volt az év, amelyben Williamst kiszorította saját csapatából az eredetileg befektetőként érkezett Walter Wolf, így a brit vállalkozó egy évvel később létrehozta máig működő második istállóját.

Bár a Williamst figyelembe vesszük, Ickx csupán nehezen tudta magát a listára juttatni. A McLaren színeiben mindössze egy versenyen indult - 1973-ban a Nürburgringen, ahol a csapat felajánlott neki egy harmadik autót, mivel a Ferrari az idényben nem tudott részt venni azon a futamon. Ez a verseny a Forma-1 történetének egyik különleges eseménye volt, hiszen a Scuderia 27 alkalommal maradt távol a rajtrácstól. Ickx a Ferrari pilótájaként összesen hat győzelmet aratott, de világbajnoki címet sajnos nem tudott elhódítani.

A 1980-ban debütáló Prost és Mansell karrierjének izgalmas párhuzamai vannak: mindketten a Ferraritól érkeztek a Williams csapatához, akárcsak most Sainz. Ráadásul mindketten elérték a bajnoki címet a brit csapat színeiben. Sainznak azonban komoly kihívásokkal kell szembenéznie, ha szeretné ezt a bravúrt néhány éven belül megvalósítani.

Mansell pályafutásának csúcsán, amikor már elérte a legmagasabb szintet, a McLaren csapata lett az utolsó állomása az F1-es karrierjének. Azonban a pilótafülke szűkössége miatt csupán két versenyre volt elegendő számára, így 1995-ben gyorsan véget ért a közös munka. Érdekes módon, ez a rövid időszak is hozzájárult ahhoz, hogy Mansell felkerüljön erre az exkluzív listára.

Prost a motorsport történetének különleges alakja, hiszen ő az egyetlen versenyző, aki mindhárom legendás nagycsapatnál, a McLaren, a Ferrari és a Williams színeiben is sikeresen szerepelt, hiszen mindegyikkel nyert versenyeket. Külön érdekesség, hogy mindkét brit istállónál világbajnoki címet is szerzett. Sainz pályafutása során Prost nyomdokaiba lépett, hiszen ő is bejárta ugyanazokat az istállókat, ráadásul a Renault-t is hozzáadhatjuk a listához, hiszen mindketten ott kezdték pályafutásuk egy jelentős szakaszát, mielőtt a McLaren csapatához csatlakoztak volna.

A négy versenyző közül Sainz volt a leggyorsabb abban, hogy mindhárom ikonikus csapatot megjárja, hiszen már 30 éves korában versenyezhetett mindegyiküknél. Ezzel szemben Ickx 31, Prost 38, míg Mansell 41 évesen érte el ezt a mérföldkövet a sorban.

A sikerességet tekintve Sainz jelenleg a kvartett utolsó helyén áll. A három csapatával Prost összesen 42 győzelmet könyvelhetett el, míg Mansell 31 alkalommal állhatott a dobogó legfelső fokán, ez az összes győzelme. Ickx 5 diadalt aratott, míg a spanyol versenyző eddig csupán négy ferraris győzelmet tud felmutatni. De ne feledjük, hogy Sainz számára még hátra van a harmadik szakasz!

Fontos megemlíteni, hogy ez a rangsor, amelyben a Ferrari, a McLaren és a Williams a legöregebb, még mindig aktív F1-es csapatokként tűnik fel, csak a mai időszakra vonatkozik. Amikor Ickx, Prost és Mansell versenyeztek, ilyen számítások még nem léteztek, mivel a mezőnyben olyan csapatok is szerepeltek, mint a Lotus (amelyet 1958-ban alapítottak) és a Brabham (1962-es alapítás), mindkettő régebbi múltra tekintett vissza, mint a McLaren és a Williams.

Hosszú ideig a három legsikeresebb csapat között emlegették ezt a három hagyományos istállót, egészen Mansell visszavonulásának évéig, 1995-ig, amikor is a Williams megelőzte a Lotust a győzelmek számában. Azonban ma már nem állíthatjuk ezt: a grove-i alakulat negyed évszázadon át megőrizte helyét a legjobbak között, de a hosszú sikertelenségük következtében 2020-ban a Mercedes, majd tavaly a Red Bull is megelőzte őket a győzelmek rangsorában.

Ma már vitathatatlan, hogy a Ferrari, a McLaren és a Williams a Forma-1 hőskorának utolsó igazi képviselői. Noha ezek a csapatok az évek során teljes mértékben átalakultak szervezetileg és személyzetileg, sőt, egyesek még tulajdonost is váltottak, a sport világában még mindig az eredeti, a motorsporttal szorosan összefonódó nevüket viselik. A mezőny többi résztvevője közül a legrégebbi név a 1993-ban debütáló Sauberé, amely ugyan jövőre Audiként folytatja, de eddigi története során sokáig képviselte a hagyományokat. A sort a 2005-ben bemutatkozó Red Bull folytatja, amely azóta jelentős hatással van a sportágra.

V - verseny, Gy - győzelem

Related posts