Trump merész tervei radikálisan felforgathatják az európai autóipart: Vajon Magyarországon is elérkezett a változások ideje? - Pénzcentrum
A német autóipar kifejezte aggályait Donald Trump amerikai elnök vámterveivel kapcsolatban, figyelmeztetve a potenciális negatív következményekre. Az ágazat szakértői hangsúlyozták, hogy a javasolt intézkedések nem csupán az amerikai vásárlókat érintenék kedvezőtlenül, hanem a globális autóipar egészére is komoly hatással lehetnének – számolt be róla a Reuters.
A Német Autóipari Szövetség (VDA) vezetője, Hildegard Müller egy friss sajtótájékoztatón kifejtette, hogy Donald Trump vámintézkedései súlyosan érintenék az amerikai inflációt. "Trump a választási kampányában az infláció mérséklését ígérte" - hangsúlyozta Müller. "Reméljük, hogy a közeljövőben lehetőségünk nyílik további tárgyalásokra ezzel kapcsolatban."
Trump, aki hétfőn kezdte meg hivatalos tevékenységét, jelenleg még nem implementálta az általa megígért vámok széles spektrumát, de már jelezte, hogy ez a lépés továbbra is a lehetőségek között szerepel. Különös figyelmet szentel Kanadának és Mexikónak, ahol felmerült a 25%-os vám bevezetésének lehetősége, akár már február 1-jétől.
Mexikó rendkívül fontos szerepet játszik a globális autóiparban, különösen a nagy nemzetközi gyártók számára, akik az Egyesült Államok piacára kívánnak értékesíteni. Az ország szerves részét képezi az amerikai autógyártás komplex ellátási láncának. Ha vámokat vezetnének be, az nem csupán az amerikai gyártókra lenne hatással, hanem komoly következményekkel járna az európai, japán és dél-koreai autógyártók és beszállítók számára is.
A Volkswagen, a globális autóipar második legnagyobb szereplője, nyilvánosan aggodalmát fejezte ki az amerikai kormány által javasolt vámok potenciálisan hátrányos gazdasági következményei miatt. A vállalat hangsúlyozta, hogy ezek a lépések nemcsak az amerikai fogyasztókat érinthetik kedvezőtlenül, hanem szélesebb hatással lesznek a nemzetközi autóiparra is. Ezen kívül a Volkswagen felhívta a figyelmet arra, hogy az Egyesült Államokban tervezett beruházásai meghaladják a 10 milliárd dollárt, ami tovább hangsúlyozza a vállalat elkötelezettségét a helyi piac iránt.
Az autóipar vezetői már Trump hivatalba lépése előtt aktívan próbálták kialakítani a kapcsolatokat az új adminisztrációval, abban a reményben, hogy sikerül megakadályozniuk a vámok bevezetését. John Elkann, a Stellantis elnöke például négy napot töltött Washingtonban, ahol találkozott Trumppal és a kormányzat kulcsszereplőivel, hogy kifejezze aggodalmait és érdekeit.
A német autógyártók, mint például a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW, számos gyártóüzemmel rendelkeznek az Egyesült Államok republikánus vezetésű államaiban. Müller véleménye szerint ezt a tényt "figyelembe kell venni" a vámokkal kapcsolatos tárgyalások során. "Számos lehetőséget kínálhatunk, és jelentős munkahelyeket tudunk teremteni az Egyesült Államokban, egy hatékony termelési hálózattal, amely hozzájárul a növekedéshez és a jóléthez az USA területén is," hangsúlyozta a VDA elnöke.