A gyerekek iskolai közösségbe kerülése mindig izgalmas és sokszor váratlan eseményekkel teli kaland. Az új környezet felfedezése, az ismeretlen arcokkal való találkozás és az új barátságok kialakítása mind-mind olyan élmények, melyek meghatározóak lehetne

Az első osztályba lépés igazi kaland, tele izgalmakkal és felfedezésekkel. A tanulás mellett a közösségi élmények is új kihívások elé állítják a kisdiákokat. Bár a szülők segíthetnek felkészíteni csemetéjüket a várható nehézségekre, mindig akadnak olyan váratlan helyzetek, amelyekre nem tudnak felkészülni. Ezen új élmények és kihívások révén a gyermekek nemcsak tudást, hanem életre szóló barátságokat is kötnek.

Az általános iskola elkezdése komoly fejlődési mérföldkő a gyermek és a család életében. A leendő elsősöket fel kell készíteni a változásokra. Számolni kell azzal, hogy a gyermeknek vannak elképzelései, vélekedései, hiedelmei az iskolával kapcsolatban. A felkészülés első lépése általánosságban elmagyarázni, mit is jelent az iskola, miről szól, miért kell oda járni.

Eszembe jutott egy kislány története, akinek a szülei nagyon részletesen felkészítették az első iskolai napjára. Mindenről beszéltek, amit csak lehetett, de egy fontos dologra nem gondoltak: a csengőre. Amikor az első szünetben megzendült a csengő hangja, a kislány annyira megijedt, hogy könnyek szöktek a szemébe. Szerencsére az ilyen élmények nem hagynak tartós nyomot egy gyermek lelkében, de az iskolakezdés zökkenőmentessége érdekében érdemes alaposan felkészíteni a gyerekeket a közelgő változásokra.

Ne veszítsük el a reményt!

A praktikus teendők mellett elengedhetetlen, hogy a leendő iskolás gyermek sikeresen navigáljon a szociális helyzetekben is. Érdemes beszélgetéseket folytatni vele arról, hogy milyen a megfelelő viselkedés a tanárok és osztálytársak körében. A gyerek szociális készségei fejlődése párhuzamos utat jár be az értelmi és mozgásbeli fejlődésével. A társas kapcsolatok erősítésében a kommunikációs eszközök játszanak kulcsszerepet. Így fontos, hogy a gyermek kifejezhesse érzéseit és tapasztalatait az iskolai eseményekkel kapcsolatban.

Ebben az életkorban már olyan összetett érzelmi szituációkra is fel kell hívni a figyelmét, mint a szerelem megkülönböztetése a szeretettől, vagy az igaz barátság és a kihasználás közti különbségek. A leghitelesebben úgy adhatunk tanácsot, ha saját példát hozunk. Nem mindenkivel könnyű beszélgetni, de a kezdeményezést nem szabad hamar feladni. Sokszor úgy tűnhet, hogy a gyermek egy-két szóval elintézi a választ, mégis jólesik neki az érdeklődés, törődés.

Related posts